Fotokurs og privatundervisning i Oslo/ Akershus

Fotokurs/ privatundervisning for en person, inkludert oppfølging i ettertid: kr 1400,-

(Dere kan gjerne være to personer hvis deres mål og ønsker er noenlunde de samme)

- Perfekt gaveidé til den som har nytt speilreflekskamera!

 

Hvis du ønsker et fotokurs for å lære grunnleggende teknikk bør du vurdere privatundervisning med en fotograf. Dette blir langt mer effektivt enn et kurs med mange deltakere. Etter to intense timer får du med deg solid kunnskap for videre fotografering og jeg garanterer at du mestrer kameraet ditt. Vi kan møtes på en kafé for å gå gjennom det teoretiske, før vi går ut å prøver oss i praksis.

 

I ettertid får du en liten oppsummering på mail og du kan sende bilder for å få tilbakemelding eller stille spørsmål rundt det vi har snakket om og om du har tekniske utfordringer.

 

Det viktigste er å forstå hvordan blenderåpning, lukkertid og ISO fungerer slik at du får full kontroll over dybdeskarphet og bevegelse. Hvis du har konkrete ting du vil fokusere på - som avansert blitz-bruk, studiolamper eller natt-fotografering - tar vi dette med.

Undervisningen tilpasses dine ønsker og ditt frdighetsnivå, men vanligvis fokuserer jeg gjerne på portrettfotografering og disse hovedpunktene:

  • Kameraets virkemåte - bli kjent med kameraet og alle mulighetene.
  • Uskarp bakgrunn - visk ut bakgrunnen og fremhev det viktige.
  • Portretter med naturlig lys - mykt lys som gir fine hudtoner.
  • Portretter i motlys - bruk det skarpe sollyset til din fordel.
  • Bevegelse - lag effektfulle fartsbilder og kontroller skarpheten.
  • Komposisjon - hvordan du bygger du opp bildene dine.
  • Kreativitet - det lille som skal til for å skape oppmerksomhet.
  • Etterbehandling - hva som trengst av justeringer i ettertid.
  • Jpg eller raw - hvis du går over til raw får du flere muligheter.
  • Bruk av blitz - hvordan du mestrer det kraftige, harde blitzlyset.

Her ser du en enkel teknikk for å fotografere mot sola (eksponeringskompensasjon) og for å oppnå uskarp bakgrunn (stor blenderåpning).

Hva slags utstyr trenger du?

Ved bestilling vil jeg gjerne vite litt om hva slags kamera du har og hva du liker å fotografere. For å ha utbytte av undervisningen bør du ha speilrefleks eller annet kamera som kan brukes i manuell modus.

Benytt kontaktskjemaet for bestilling og spørsmål - Jeg gleder meg til å høre fra deg!

Jeg arrangerer også fotokurs for bedrifter, bloggere, barselgrupper og andre som vil lære mer foto.

Siste innlegg på bloggen:

Instagram @ingar.sorensen