Slik virker blenderåpning, lukkertid og ISO

Slik virker kameraet

Hvordan bruke blenderåpning
Her har jeg brukt stor blenderåpning for å få bakgrunnen (og forgrunnen) uskarp. Jeg har også overeksponert litt (+1 trinn) fordi lyset kommer mot kameraet.

Slik virker blenderåpning lukkertid ISO

Har du kjøpt deg avansert kamera og synes bildene blir like flate og tamme som med mobiltelefonen? Da er du ikke alene, men slapp av, for det er lite som skal til for lage fantastiske portretter og spennende bilder. Slik virker blenderåpning lukkertid ISO:

Vi må starte med litt teori, men når du først forstår hvordan kameraet virker, åpner en ny verden seg – for alltid!

Når kameraet skal lage et bilde er det tre faktorer som spiller inn: 
Blenderåpning, lukkerhastighet og ISO.
 Blenderen sitter i objektivet (linsa) og bestemmer hvor mye lys som skal slippe inn til bildebrikken; Jo større blenderåpningen er, jo mer lys slippes inn på bildebrikken. På en solfylt dag trenger vi en liten blenderåpning, og når det er mørkt trenger vi en stor blenderåpning.En annen ting som endrer seg er at ved stor åpning blir dybdeskarpheten liten og ved liten blenderåpning blir dybdeskarpheten stor. Ved liten åpning blir hele bildet skarpt, mens med stor blenderåpning blir bare hovedmotivet skarpt (se bildet øverst). Stor blenderåpning egner seg derfor perfekt til portretter, hvor vi gjerne ønsker at bakgrunnen blir uskarp.

Når vi fotograferer landskap vil vi gjerne at hele bildet er skarpt

blender 7,1

På landskapsbilder vil vi gjerne at mest mulig av motivet er skarpt, og vi bør derfor velge mindre blenderåpning. Bildet er fra Lærdalsøyri i Sogn.

På zoomobjektiver har vi som regel ikke mulighet til velge stor blenderåpning, så hvis du vil lage gode portretter, trenger du et fastobjektiv, og det rimeligste er som regel å kjøpe et 50mm som gjerne koster rundt kr 1300,- (Canon 50mm f1,8).

Så blir det litt komplisert..

En ting som kan være forvirrende er at lavt blendertall (f.eks. f 1,8) er en stor blenderåpning og stort blendertall (f.eks. f 16) betyr liten blenderåpning. En huskeregel kan derfor være at stort tall gir stor dybdeskarphet og lavt tall gir liten dybdeskarphet. Nå ble det plutselig veldig komplisert, og dette er grunnen til at det sikker hundretusenvis av kameraer i norske kjellerboder.Men hvis du først setter deg inn i dette er det ingen begrensning på hva du kan få til!

Lukkerhastigheten bestemmer hvor lenge lyset skal slippes inn på bildebrikken. Med høy hastighet, kommer det lite lys inn på brikken, og med lav hastighet rekker vi å få inn mye lys. En annen ting som endrer seg med hastigheten er at for lav lukkerhastighet gjør bildet uskarpt hvis det er bevegelse i motivet, eller at kameraet er ustødig. Har du derimot høy hastighet får du mulighet til å «fryse» bevegelsen. Fotograferer du du et barn som løper, må du ha høy lukkerhastighet (mer enn 1/100sek), men om du fotograferer et landskap er det ikke viktig med lukkertiden.
Bildet er laget på kvelden med lang lukkertid
For å fryse vanndråpene fra en foss bruker vi kort lukkertid. Her her jeg brukt lang lukkertid for å få en myk «sukkerspinn-følelse». Jeg hadde ikke stativ med men la kameraet på en sten så det kunne ligge i ro de 30 sekundene eksponeringen varte. Bildet ble tatt på kvelden, for på dagtid er det ikke mulig å bruke så lang lukkertid. Bildet vil bli alt for lyst/ overeksponert.

Hvis du fotograferer med kameraet i auto-modus tar kamerat seg av disse funksjonene for deg. Når du stiller kameraet på «portrett» velges automatisk en stor blenderåpning, og når du stiller kameraet på «landskap» velges en liten blenderåpning. Videre vil kameraet velge høyest mulig lukkerhastighet om du stiller kameraet på «sport». Men om du skal ha full kontroll over kameraet ditt, bør du lære deg prinsippene ovenfor. Da blir det ordentlig sving over bildene dine. Du trenger ikke fotografere i manuell modus for å utnytte disse funksjonene – det finnes en langt enklere metode:

Vi skal nemlig fotografere i blender- eller lukkertids-prioritet!

Blenderprioritet

Blenderprioritet vil si at du velger en passende blenderåpning, og kameraet finner en passende hastighet. Hos Canon heter dette «Av» og hos Nikon og Sony «A» (aperture). Nå kan du eksperimentere med forskjellige blenderåpninger og se hvordan bildene forandrer seg. Husk at stor blenderåpning = lavt tall = liten dybdeskarphet.

Når bruker vi stor blenderåpning (lavt blendertall)?

For mitt vedkommende – nesten alltid: Portretter – fordi jeg ønsker å gjøre bakgrunnen uskarp. Gjenstander og stemninger – fordi jeg vil ha en behagelig vignettering og bokeh. I mørke omgivelser – for å slippe å bruke blitz. 

Liten blenderåpning bruker jeg bare om hele bildet skal være skarpt.

Panorering

Her bruker jeg litt lav lukkerhastighet (1/60 sekund) for å viske ut bakgrunnen. Siden jeg vil at syklisten skal være skarp og ikke bakgrunnen, panorerer jeg. Det vil si at jeg følger syklisten med kameraet og fortsetter å følge helt til jeg er sikker på at bildet er ferdig. Hvis jeg for eksempel skal fotografere en rask bil bruker jeg samme metode. Da må jeg ha en høyere lukkertid, kanskje 1/100 sek.
hvordan fange bevegelse?

Lukkertidsprioritet

Lukkertidsprioritet vil si at vi velger en lukkerhastighet, og kameraet finner perfekt blenderåpning for oss. Hos Canon heter dette ”Tv”, hos Sony «S» og Nikon ”T” (time value). Lav lukkerhastighet: Hvis vi vil gi inntrykk av fart i bildet. Hvis vi følger en bevegelig gjenstand, for eksempel en bil, og ønsker bilen skarp og bakgrunnen uskarp. Når vi for eksempel vil fotografere en foss eller skummende hav og vannet skal likne sukkerspinn. Hvis vi ønsker at biler skal fremstå som lange røde og hvite streker gjennom landskapet. I de to siste eksemplene må kameraet plasseres på stativ.Høy lukkerhastighet: Når vi vil fryse raske bevegelser for eksempel i sport. Når vi vil fotografere en foss eller skummende hav og ønsker sylskarpe vanndråper.

30 sekunder lukkertid
Her bruker jeg ekstremt lang lukkertid, 30 sekunder. Da må kameraet stå på stativ så det ikke beveger seg i løpet av de 30 sekundene

Lukkerhastigheten og blenderåpningen jobber altså sammen: Hvis du ønsker liten blenderåpning, må du velge lav lukkerhastighet for at eksponeringen skal bli perfekt. Hvis det er for mørkt, og du ender opp med alt for lav hastighet, kan du få hjelp av den tredje faktoren:

ISO

ISO regulerer lysfølsomheten til bildebrikken: Lavt ISO-tall gir et perfekt pent bilde, men er avhengig av godt lys. Høyt ISO-tall risikerer å bli kornete på grunn av støy, men til gjengjeld kan du fotografere selv om det er mørkt. På moderne kameraer kan man gå opp til ca ISO 1600 uten problemer. Når isoen blir veldig høy får vi støyete bilder med ekle hudtoner. På dagtid i sommerhalvåret trenger vi ikke å bry oss om ISO i det hele tatt. Inne i en mørk stue er det bedre å skru opp ISO-tallet enn å bruke blitz.

Hvorfor blir bildetfor mørt eller for lyst?

Når vi fotograferer mot sola blir kameraets lysmåler lurt av det sterke motlyset. Vi må derfor overstyre kameraet ved å vri ett trinn mot pluss på +/-knappen. Da kan vi enkelt lage nydelige motlysbilder uten at motivet blir en mørk silhuett.

Vi kan også trykke på blitzknappen: motlysportretter er nesten det eneste tilfellet hvor den innebygde blitzen kan være til hjelp.
Andre tilfeller hvor vi trenger å bruke +/- knappen er når vi fotograferer mot en mørk vegg eller mørkt landskap: vri +/- knappen ett trinn mot minus. Når vi fotograferer ute i snøen blir kameraet lurt til å tro at motivet er for lyst: vri +/-knappen et trinn mot pluss så ikke snøen blir grå.

Her er noen tips for kreative bilder: Fototips – hvordan ta kreative bilder.  Lykke til!

På dette bildet har jeg brukt blitz for kompansere for det kraftige motlyset bak modellen.

Kjenner du andre som trenger hjelp til å forstå speilreflekskameraet sitt? – Del dette innlegget!

Start video

Kanskje du vil like disse sidene?

hvordan-ta-flotte-motlysbilder

Slik lager du gode portretter og gruppebilder

Å fotografere mennesker er noe av det beste ved å være profesjonell fotograf. For at en portrettfotografering skal gi ekstra gode resultater, så er det spesielt noen finjusteringer man kan gjøre når det gjelder planlegging og teknikk

studiobilde-med-spennende-belysning

Slik lager du kreative portretter

Den store utfordringen med å ta bilder av mennesker er at du ofte har begrenset med tid. For å bli en flink fotograf må du øve, og da trenger du personer som kan stå lenge foran kameraet mens du justerer vinkler, lys og teknikker.

Canon-AE-1

Fotokurs en-til-en

Hvis du ønsker et fotokurs for å lære grunnleggende teknikk bør du vurdere privatundervisning med en fotograf. Dette blir langt mer effektivt enn et kurs med mange deltakere.

Portrettfotografering ute på lokasjon i Oslo

Portrettfotografering

Vakre portretter kan dokumentere en tid – og gjenskape en følelse. Min oppgave som portrettfotograf er å få frem din beste side – og å vise din personlighet. Jeg sørger for at fotograferingen blir avslappet og gøy!

fotograf-kjærestebilder

Kjærestebilder

Trodde du at dere måtte gifte dere for å lage kjærestebilder? Det trenger dere selvfølgelig ikke. Alle som som er glad i hverandre bør ta en tur til fotografen – eller ta fotografen med til en stemningsfull solnedgang!

bryllup-Hemsedal

Bryllupsfotografering, priser

Vakre bryllupsbilder dokumenterer den romantiske historien og gjenskaper følelsene fra den store dagen. Dere får en fin blanding av poserte portretter og naturlige stemningsbilder som alle leveres høyoppløselig, klar for forstørrelse

2 Responses

  1. Enkle og gode tips for å gjøre enkle fotografer gode (i det minste bedre)

Dette nettstedet bruker informasjonskapsler (cookies)

Vi bruker cookies for å gi deg en bedre brukeropplevelse, for å samle inn statistikk til analyse av hvordan nettstedet brukes