Blenderåpning og lukkertid

Har du kjøpt deg speilreflekskamera og oppdaget at bildene blir like flate og tamme som med kompaktkameraet og mobiltelefonen? Da er du ikke alene, men slapp av, det er ganske lite som skal til for lage fantastiske portretter og spennende bilder med speilreflekskameraet.

Vi må innom litt teori, men når du først forstår hvordan kameraet virker, åpner en ny verden seg – for alltid!Sørensen_fotokurs_Drammen_Buskerud

Når kameraet skal lage et bilde er det tre faktorer som spiller inn. Hvis du lærer deg disse faktorene, har du full kontroll på kameraet ditt. De tre faktorene er: 
Blenderåpning, lukkerhastighet og ISO.
 Blenderen sitter i objektivet og bestemmer hvor mye lys som skal slippe inn til bildebrikken; Jo større blenderåpningen er, jo mer lys slippes inn på bildebrikken. På en solfylt dag trenger vi en liten blenderåpning, og når det er mørkt trenger vi en stor blenderåpning. En annen ting som endrer seg med blenderen er at ved stor åpning blir dybdeskarpheten liten og ved liten blenderåpning blir dybdeskarpheten stor. Ved liten åpning blir altså både forgrunnen og bakgrunnen i bildet skarp, mens med stor blenderåpning blir bare hovedmotivet skarpt. Stor blenderåpning egner seg derfor perfekt til portretter, hvor vi gjerne ønsker at bakgrunnen blir uskarp. På et landskapsbilde ønsker vi gjerne at mest mulig av motivet er skarpt, og vi bør derfor velge liten blenderåpning. Med et zoomobjektiv har vi som regel ikke mulighet til velge spesielt stor blenderåpning, så hvis du vil lage gode portretter, trenger du et fastobjektiv, og det rimeligste er som regel å kjøpe et 50mm som gjerne koster under tusen kroner.

En ting som kan være forvirrende er at lavt blendertall (f.eks. f 1,8) betyr stor blenderåpning og stort blendertall (f.eks. f 16) betyr liten blenderåpning. En huskeregel kan derfor være at stort tall gir stor dybdeskarphet og lavt tall gir liten dybdeskarphet. Nå ble det plutselig litt komplisert, og dette er nok grunnen til at nesten ingen amatører mestrer kameraet sitt. Men hvis du forstår dette er det ingen begrensning på hva du kan få til!

Lukkerhastigheten bestemmer hvor lenge lyset skal slippes inn på bildebrikken. Med høy hastighet, kommer det lite lys inn på brikken, og med lav hastighet rekker vi å få inn mye lys. En annen ting som endrer seg med hastigheten er at for lav lukkerhastighet gjør bildet uskarpt fordi det er bevegelse i motivet, eller at kameraet er ustødig. Har du derimot høy hastighet får du mulighet til å «fryse» bevegelsen.

Flystevne Torp 2007 - 087

Fotograferer du du et barn som løper, må du ha høy lukkerhastighet, men om du fotograferer et landskap er det ikke så farlig å velge langsom lukkertid.

Lukkerhastigheten og blenderåpningen jobber altså sammen: Hvis du ønsker liten blenderåpning, må du velge lav lukkerhastighet for at eksponeringen skal bli perfekt. Hvis det er for mørkt, og du ender opp med alt for lav hastighet, kan du få hjelp av den tredje faktoren:

ISO

ISO regulerer lysfølsomheten til bildebrikken: Lavt ISO-tall gir et perfekt pent bilde, men er avhengig av godt lys. Høyt ISO-tall risikerer å bli kornete på grunn av støy, men til gjengjeld kan du fotografere selv om det er relativt mørkt. På de fleste moderne kameraer kan man gå opp til ca ISO 800 uten problemer, men passerer man 1600 blir det tydelig støy på bildet. På dagtid i sommerhalvåret trenger vi ikke å bry oss om ISO i det hele tatt, men inne i en mørk stue er det bedre å skru opp ISO-tallet enn å bruke blitz.

Hvis du fotograferer med kameraet i auto-modus tar kamerat seg av disse funksjonene for deg: Når du stiller kameraet på «portrett» velges automatisk en stor blenderåpning, og når du stiller kameraet på «landskap» velges en liten blenderåpning. Videre vil kameraet velge høyest mulig lukkerhastighet om du stiller kameraet på «sport». Men om du skal ha full kontroll over kameraet ditt, bør du lære deg prinsippene ovenfor – for da blir det ordentlig sving over bildene dine! Du trenger ikke fotografere i manuell modus for å utnytte disse funksjonene – det finnes en langt enklere metode:

Vi skal nemlig fotografere i blender- eller lukkertids-prioritet!

Blenderprioritet

Blenderprioritet vil si at du velger en passende blenderåpning, og kameraet finner en passende hastighet. Hos Canon heter dette «Av» og hos Nikon «A» (aperture). Nå kan du eksperimentere med forskjellige blenderåpninger og se hvordan bildene forandrer seg. Husk at stor blenderåpning = lavt tall = liten dybdeskarphet.

Når bruker vi stor blenderåpning (lavt blendertall)?

For mitt vedkommende – nesten alltid: Portretter – fordi vi ønsker å gjøre bakgrunnen uskarp. Gjenstander og stemninger – fordi du vil ha en behagelig vignettering og bokeh. I mørke omgivelser – for å slippe å bruke blitz. Liten blenderåpning vil du bare ha om hele bildet skal være skarpt.

Her er det brukt stor blenderåpning for å oppnå liten dybdeskarphet. Bakgrunnen blir uskarp og forstyrrer dermed ikke portrettet (blenderåpning f 2,5)

 Lukkertidsprioritet

Lukkertidsprioritet vil si at vi velger en lukkerhastighet, og kameraet finner perfekt blenderåpning for oss. Hos Canon heter dette ”Tv” og hos Nikon ”T” (T står for tid time value) Lav lukkerhastighet: Når vi vil gi inntrykk av fart i bildet. Når vi følger en bevegelig gjenstand, for eksempel en bil, og ønsker bilen skarp og bakgrunnen uskarp. Når vi vil fotografere en foss eller skummende hav og vannet skal likne sukkerspinn. Når vi vil at biler skal fremstå som lange røde og hvite streker gjennom landskapet. I de to siste eksemplene må kameraet plasseres på stativ.

fototips_hastighet_bevegelse_panorere_kameraetHøy lukkerhastighet: Når vi vil fryse raske bevegelser for eksempel i sport. Når vi vil fotografere en foss eller skummende hav og ønsker sylskarpe vanndråper.

Hvorfor blir bildet for mørkt eller lyst?

Når vi fotograferer mot sola blir kameraets lysmåler lurt av det sterke motlyset så vi må overstyre kameraet ved å vri ett trinn mot pluss på +/-knappen. Da kan vi enkelt lage nydelige motlysbilder uten at motivet blir en mørk silhuett. Vi kan også trykke på blitzknappen: motlysportretter er nesten det eneste tilfellet hvor den innebygde blitzen kan være til hjelp.

Andre tilfeller hvor vi trenger å bruke +/- knappen er når vi fotograferer mot en mørk vegg eller mørkt landskap: vri +/- knappen ett trinn mot minus. Når vi fotograferer ute i snøen blir kameraet lurt til å tro at motivet er for lyst: vri +/-knappen mot pluss så ikke snøen blir grå.

Hvis du har spørsmål kan du bruke kommentarfeltet nedenfor og jeg vil svare så godt jeg kan. Hvis du har kommentarer eller forslag til forbedringer hører jeg også gjerne fra deg. Her er noen tips for kreative bilder: Fototips – kreative bilder.

– Lykke til!


Hvis du synes det er vanskelig å forstå trenger du nok bare litt øvelse – eller du kan bestille to timers privatundervisning.

Kjenner du andre som trenger hjelp til å forstå speilreflekskameraet sitt? –Del dette innlegget!

 

 

Terje Ulla Eiken - 02/10/2015 - 15:27

Enkle og gode tips for å gjøre enkle fotografer gode (i det minste bedre)

Elin Michelle Moe Ødegaard - 08/01/2016 - 03:00

takk, dette hjalp!